19 tot 23 september – Markha vallei trekking

Dag 1: Om 9u30 taxi tot in Jingchang, en dan een trekking van 3u30 tot Yurutse, waar we al om 14u aankomen; Ik wandel blijkbaar snel genoeg.

Yurutse is één huis, een soort mini-mini-mini Potala, waar ik een kamer op het dak krijg. Loop wat rond, maar na 30 min is alles daar gezien. Dus probeer wat te lezen als langzaamaan andere touristen toekomen, en de drie kamers gewoon gevuld worden. Resultaat, heel leuke avond weer met de drie Slovaken van gisteren, Amerikaanse/Indische, een Oostenrijkse, een Australier en twee Italianen, en een Zwitser die veel later toekwam. Avond eerst op dakterras, dan tijdens eten, en een machtige afsluiter met een bijna ongeziene melkweg en sterrenhemel vanop het dakterras.

Dag 2: De Slovaken blijven hier nog een dag, te verwachten, nogal last van hoogteziekte. Ik met de gids om 8u vertrokken, en om 10u al op de Gandala pass, op 4960m. Schitterend zicht onderweg en vanop de pas. Dan weg naar beneden tot eerste dorp niet echt super, de weg daarna tot Skyu daarentegen weer super, door een Canyon, naast en over de rivier, en tussen spectaculaire kleuren. Maar op 14u al in Skyu aangekomen, waar enkel de Zwister was. En aangezien de rest ver weg leek ik niet weer een halve dag niets wou doen, beslist om tot volgende dorp te lopen al. Volgens gids 2u, maar waren heel lange 3u30 en was echt uitgeput toen we in Sara toekwamen, een heel authentieke homestay en voor de rest niets. Heel leuke en mooie familie, en kamer gedeeld met de Zwitser die daar ook nog kwam binnenstrompelen. Voor de rest nog twee uit TsjechiΓ«. De zoon daar was superschattig!

Dag 3: Samen met Zwitser en mijn gids dus om 8u vertrokken, richting Hankar. Eerst in Markha zelf het klooster bezocht, echt fantastisch mooi en authentiek dorpje. Een half uurtje verder geluncht in een gesloten restuarant waar de gids voor ons wat maggi noodles klaarmaakt. Heel mooie plaats ook. Dan verdergewandeld door niet zo fantastische vallei tot vlak voor Hunkar, waar we weer een leuke homestay vinden met een fantastisch oud vrouwtje, en een kindje van vier dat met mij samen mijn blog schrijft, genaamd Rigzin Singay (dit heeft hij zelf ingetypt πŸ™‚ ). Vier Israeliers en de Zwister, Stefan, in dezelfde homestay. Tot avondeten meesten al uitgeteld aan het slapen, gelukkig heb ik notebook om me tot na eten wakker te houden.

Vandaag dus leuke en redelijk rustige dag van ongeveer 8u vrij vlak wandelen.

Dag 4: Stefan reist ondertussen met ons mee, een Zwisterse tourorganisator van een 45 en leuk gezelschap, die nog net iets sneller dan ons wandelt, Om 6u op, geprobeerd om 7u te vertrekken, is dus 7u30 geworden. Eerste stuk tot het tentenkamp Nimaling op 4750m waar ik rond 12u toekom. Onderweg, hoe hoger je komt hoe mooier, en hoe dichter je bij de besneeuwde bergtoppen komt. Op dat kamp de ondertussen standaard Maggi noodles besteld, ongelooflijk hoe zoiets kan smaken tijdens een trek.

Dan op 1u10 doorgewandeld naar de pas, man was dat ontzettend zwaar, zeker met mijn rugzak van 17kg. Maar het zicht vanop de Gongmarula Pass op 5260m hoog is echt super in alle richtingen. En dan de afdaling, eerste stuk steil en niet zo super, maar dan terug door een canyon tot in Chongdo, zwaar voor de voeten door de stenen en het op en neer, maar echt heel mooi; In Chongdo toegekomen helemaal kapot. Is slecht 2u30 wandelen meet tot de pick-up naar Leh, maar heb besloten om Stefan te volgen, die wil nl. in Thiksey klooster overnachten en om 6u naar het ochtendgebed gaan kijken. Gaan dus morgen doorwandelen tot Hemis ipv pick-up, en daar klooster bezoeken en dan in Thiksey klooster overnachten. We hebben dan een 8-daagse trek in 5 afgelegd, wat de gids eigenlijk zelf impressionant vindt, want af en toe ziet hij er echt moe uit. Mijn rugzak dragen heb ik hem ook sinds vΓ³Γ³r de eerste pas op de 2de dag niet meer horen voorstellen.

Trouwens, over de gids, heb hem omgedoopt van Doje naar Nami (zijn bijnaam) tot Jackie, omdat hij zo ontzettend veel op Jackie Chan lijkt, hij loopt zelfs zoals hem πŸ˜‰

Dus ‘s avonds in homestay in Chongdo, in de penthouse kamer met toilet naast de deur en douche in de rivier πŸ™‚ Buiten Stefan en ik verblijven hier nog twee andere, niet veel zeggende toeristen. Mijn blog weer kunnen rekken tot aan het eten en dan weer direct bed in, een mens slaapt hier echt ontzettend veel, maar je hebt het hier ook nodig.

Dag 5: Wat langer geslapen, en dan begonnen aan de wandeling tot aan het volgende dorp in een uurtje waar eindelijk weer een weg naartoe leidt, en dan doorgewandeld tot het Hemis klooster, het einde van de trek. Dit in een viertal uur geklaard, maar onderweg was niet echt speciaals. En was eigenlijk blij dat we er waren, want mijn benen waren wel moe en de blarren op mijn voeten begonnen toch wat pijn te doen.

Aan het Hemis klooster gegeten en dan het klooster wat bezocht, is wel een groot en mooi klooster, maar blijft niets vergeleken met Thiksey. Dus rit naar Thiksey gezocht en aangezien het hotel aan de voet van het klooster dicht was, dan maar een kamer boven in het klooster zelf genomen, met een machtig zicht vanuit mijn bed. ‘s Avonds net na het eten begonnen de typische boeddistische blazers te weergalmen in het donker, dus wij naar boven, en dat was een onvergetelijke ervaring, ‘s nachts door een klooster, met het geluid van de blasers, de wapperende vlaggen, fluisterende monnikken af en toe wat licht en een schitterende sterrenhemel. Gewoon machtig.

En dan als een blok in slaap.
Gegevens ter herinnering

(1 EUR = 60 INR (Rs))
Tour Markha Valley: 2000Rs per dag, homestay, eten en water inbegrepen.